Skip to main content

The Art of Resume

Bismilahirrahmanirrahim..Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.



Resume is a way-if done properly- to present yourself in a piece of paper. Of course, a nice and smooth resume does not guarantee the authenticity of presenting yourself (as you can manipulate and
do those nasty things with it i.e. edit, omit) but still it plays a major role in giving a healthy first impression towards you. Now, we don't know many scholarships that require a resume but think it as a practice for you.

Now, you can simply click this link to discover the subtle art of resume making. Click here now!! Haha :D

But, I think you'll get confuse from the words, so here's an example of resume ;

https://www.dropbox.com/s/j18jceyhbfcv4sd/Sidi%20Muhammad%20Yusoff%20bin%20Azli%20Shah.docx?dl=0

Note: I made the resume for Exxon-Mobil's scholarship but I flunked. Yupp. Enjoy, kids.

Mamluk Qayser
Lux Aeterna, Luctus Sapiens

Comments

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

STPM (Ting. 6) Sastera

Pra Universiti / Tingkatan 6 Asalamualaikum w.b.t dan selamat sejahtera. Pertama sekali terima kasih diberikan peluang untuk berkongsi serba sedikit mengenai bidang di tingkatan 6 / pra-Universiti. Perkongsian ni akan diberikan secara ringkas dan padat sebab korang boleh cari banyak lagi info mengenai bidang ini di internet. ^^

Asasi Sains Perubatan UPNM

As’salamualaikum w.b.t .. Saya 30147_0 Pegawai Kadet Miza Zulaikha bt Mohd Zol , Kompeni Alpha , Batalion Lekiu , Asasi Sains Perubatan Sesi 2014/2015 , Universiti Pertahanan Nasional Malaysia . Ok enough to be formal , hehe .. on this particular ‘essay’ lets me briefly expain to uguys what is UPNM ;) Ada yang kenal , ada yang tak mengenai UPNM . kan ? UPNM uni baru , kira paling muda among uni yang ada kat negara ni . Ditubuhkan pada 2006 , sebelum ni dikenali dengan nama Akademi Latihan Ketenteraan . hmm , sejarah upnm pandai pandai search la kat laman web dia ;D http://www.upnm.edu.my/

Program Matrikulasi (sains) @ Kolej Matrikulasi Pahang

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. Terima kasih kpd kwn2 se-batch sebab mintak aku menulis serba sedikit tntng matrik berdasarkan pengalaman aku bljr sini. Fyi, sekarang ni aku study di Kolej Matrikulasi Pahang(KMPh). firstly, yg perlu korg tau, kat luar sana banyak persepsi yg tak munasabah pasal matrik. nanti mesti korg akan dgr ade org cakap matrik ni susah, matrik susah nak sambung IPTA, competition tinggi, takde mase nak release tension. em, aku tak boleh nak kate bende tu betul atau salah, sebab semua tu bergantung pada pelajar tu sendiri. Tmpt lain pun lebih kurang jugak usaha dpt, mls hanyut. Ade juga yg merendahkan rendahkan status matrik, tak berasas. aku pun mula2 sendiri pun takut mase nak daftar ke matrik ni. haha. tp dah lame2 rase senang je hidup kat matrik, lg pun subjek sikit. Setakat ni aku tak nampak org yg berusaha(bukan yg rase diri die dah cukup usaha) tak dpt keputusan yg baik kat sini.