Skip to main content

Asasi Sains Pertanian @ UPM

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Terima kasih kawan-kawan se-batch sebab beri aku peluang untuk join “The Next Stage”. First of all, aku ucapkan tahniah untuk calon-calon SPM 2014 yang telah berjaya mengharungi cabaran dan rintangan semasa minggu-minggu peperiksaan dijalankan. So apa cerita korang sekarang ? Dah terfikir untuk sambung belajar ke mana ?

Aku calon SPM2013 dan sekarang belajar kat Universiti Putra Malaysia. Top 5 university di Malaysia. Aku budak jurusan Asasi Sains Pertanian atau dikenali juga sebagai ASPER. Actually UPM ada dua tau, satu di Serdang Selangor yg menempatkan budak degree dan asasi, satu lagi di Bintulu Sarawak. Kat sini aku nak fokuskan kat UPM Serdang je lah ea memandangkan aku pun tak pernah pergi Bintulu tuh.


Pintu utama Universiti Putra Malaysia.
UPM nii dikenali sebagai kampus hijau. Banyak ladang-ladang ternakan, ladang tanaman dan juga kawasan rekreasi yang sangat cantik. Serious tak tipu. Aku banyak kali jugaklah terjumpa pasangan pengantin or family yang bergambar kat UPM nih. Even UPM nihh pun jadik pusat tarikan produksi filem tau, macam ceritaa Lagenda Budak Setan, Magika. Akibat pencemaran di bumi kita nihh semakin buruk, UPM sangat-sangat mengalakkan penggunaan basikal serta berjalan kaki berbanding penggunaan kenderaan bermotor. Lorong untuk berbasikal juga disediakan untuk keutamaan dan keselamatan pengguna. Jangan risau, UPM menyediakan kemudahan bas untuk kemudahan pelajar dan staf. Hujung minggu kalau nak keluar pun ada disediakan bas. KTM Serdang tak jauh pun dari UPM nihh. So korang boleh jer berjalan ke mana pun korang nak pergi, nak balik pun senang. Syok ah.

ASASI SAINS PERTANIAN.

Aku confirm korang mesti fikir,

“PERTANIAN??? Kenapa pertanian ?? Nak jadi petani ke ? Penat je belajar pepandaii. Kami nak jadi doctor, engineer taknak lah jadi petani. “

Haa nii yang aku nak cerita sikit pasal ASPER inii. Sebenarnya Asasi UPM nihh sama jer macam asasi kat universiti lain cuma tambah satu subjek jer, pertanian. Lepasan ASPER nii tak semestinya waktu degree akan ambil course berkaitan pertanian jer. Actually banyak course yang ditawarkan untuk budak ASPER, medic, engineering, veterinar, architecture, education semua ada kat UPM nii. Kalau korang pilih UPM ini korang dah selangkah masuk ke universiti wehh. Pemilihan budak untuk ke degree UPM pun mereka akan utamakan budak ASPER paling kurang pun korang tercampak masuk ke diploma UPM. Lagi satu, nak join course pertanian nihh bukan mudah tau. Pertanian UPM nihh dikenali kut kat dunia nihh, jangan pandang sebelah mata jer.


Asasi Sains Pertanian UPM ini mempunyai 3 semester setahun. Satu semester 3.5 bulan, kalau mak kau mengandung pun tak nampak lagi perutnya membesar. Satu semester korang akan mengambil 5 subjek wajib dan satu subjek elektif. Subjek wajib matematik, kimia, biologi, fizik, pertanian dan subjek elektif sains computer dan bahasa inggeris. Perlu diingatkan bahawa untuk masuk ke asasi nih korang kena ada basic biologi. Maksud aku kat sini, time SPM korang dah spend time dengan biologi, so baru ada tempat kat asper.

Okay aku nak cerita pasal subjek pertanian sebab yang lain semua sama jer. Subjek pertanian ini adalah subjek yang paling senang (seriously senang) dan dapat membantu korang untuk mendapatkan 4 flat. Kalau pointer korang kurang memuaskan dalam subjek sains hah ni la masanya subjek pertanian menjadi hero. Speciality dalam subjek pertanian ialah amali dia. Amali pertanian ini paling best dan dapat menghilangkan stress belajar. Dalam amali pertanian semester satu korang akan dibawa explore seluruh kawasan UPM dari ladang-ladang sampailah ke Hutan Simpan UPM. Time semester dua korang akan didedahkan pula dengan dunia makanan dari fakulti sampailah ke kilang-kilang. Semester tiga korang akan didedahkan dengan dunia keusahawanan. See?? Menarikk bukan??

Amali pertanian semester satu kami dibawa melawat ke ladang buah-buahan and buah yang dipetik tuh free untuk dimakan. hehe.

Kilang yang dilawati semasa amali pertanian semester dua.
“Life has no remote, get up and change it yourself.”

Pada pandangan aku lah, pembelajaran kat sini kurang stress lahh nak dibandingkan dari tempat lain. Jadual belajar korang tak pack pun. Sehari korang belajar paling banyak dalam 3 subjek gitu je. Gap antara kelas paling sekejap 1 jam so korang sempatlah nak buat persediaan sebelum masuk ke kelas seterusnya. Satu semester korang akan menjalani 2 ujian dan 1 peperiksaan besar iaitu final. Tapi korang jangan risau lah, lecturer and staf Pusat Asasi memang daebakk. Dia orang suka membantu tapi korang kenalah mulakan langkah untuk bantu diri korang dulu sebelum mengharapkan orang lain untuk bantu korang. UPM nihh sangat bebas, dari segi pemakaian, pergaulan dan etc. Nak berjimba bagai boleh tapi korang jangan lupa tujuan utama korang datang ke UPM nii. Okay ??


Sorry aku lupa nak mention, kalau korang bernasib baik dalam percubaan SPM, korang boleh join Asasi Sains Pertanian tau. Korang akan join Program Laluan Pantas dan dikenali juga sebagai FAST TRACK. Kebaikan korang join Fast Track niihh korang akan masuk degree awal dari budak asper yang sebaya umur dengan korang. Kira macam senior lahh wehh. Tapi for those yang nak jadi doktor, fast track nihh tidak sesuai untuk anda yaa. hoho.

Sampai sini je lahh kutt cerita aku. Jika ada apa-apa permasalahan bolehlah nyatakan di ruangan komen dan saya sertakan laman sesawang ini untuk rujukan anda.
http://www.asasi.upm.edu.my/
Akhir kalam, harap entry ini dapat membantu awak-awak kat luar sana untuk membuat pilihan yang bijak.  Good Luck. Wallahualam.

“Bila kamu tak tahan lelahnya belajar, maka kamu akan menanggung peritnya kebodohan.”

-Imam Syafie-



Assalamualaikum…

Comments

  1. Replies
    1. Of course.. senior pun semua caring ^^

      Delete
    2. sangatt best. pengalaman yg awesome.

      Delete
    3. Boleh tak lepasan asper ambil akuan?

      Delete
  2. Assalam... Mcm mne nk apply dgn mnggunakn result trial? Ad link dye ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. asper fast track guna result trial malangnye permohonan untuk sesi ni dah tutup

      Delete
  3. assalam..nk tanye ape beza laluan pantas, kemasukan december n arus perdana ? trime kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laluan pantas menggunakan result trial spm, pembelajaran hanya 8 bulan dan bila ke degree, dia akan jadi senior kepada rakan sebaya yg lain, tapi time degree taknboleh join fakulti perubatan dan kesihatan. Kemasukan september adalah pelajar international. Pelajar arus perdana menggunakan result spm. Belajar selama setahun dan degree boleh ambil mana2 fakulti yg ditawarkan di upm.

      Delete
    2. Biasanya kemasukan pljr br pd bln brp

      Delete
    3. untuk laluan perdana(streamers) biasanya pada bulan mei. kalau laluan pantas(trackers) bulan 12.

      Delete
    4. hai. kemasukan september memang for international students je ke? takde for local?

      Delete
  4. Salam. Syarat minimum bgi lepasan spm brapa untuk masuk asper ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memiliki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau setaraf dengan mendapat sekurang-kurangnya LIMA (5) kepujian (Gred C) termasuk Bahasa Melayu.
      Mendapat sekurang-kurangnya Gred B dalam mata pelajaran Biology, Chemistry, Mathematics dan Additional Mathematics;

      Mendapat sekurang-kurangnya Gred B dalam SALAH SATU (1) daripada mata pelajaran berikut:

      Physics
      Sains Pertanian
      Pengajian Agroteknologi

      DAN

      Kepujian (Gred C+) dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris.

      Delete
    2. Waalaikumsalam,,

      Berikut adalah syarat-syarat kemasukan ke Program Asasi Sains Pertanian (ARUS PERDANA):

      Memiliki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau setaraf dengan mendapat sekurang-kurangnya LIMA (5) kepujian (Gred C) termasuk Bahasa Melayu.
      Mendapat sekurang-kurangnya Gred B dalam mata pelajaran Biology, Chemistry, Mathematics dan Additional Mathematics;

      Mendapat sekurang-kurangnya Gred B dalam SALAH SATU (1) daripada mata pelajaran berikut:

      Physics
      Sains Pertanian
      Pengajian Agroteknologi

      DAN

      Kepujian (Gred C+) dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris

      atau boleh layari laman web ini,

      http://www.asasi.upm.edu.my/syrt#syrt

      Delete
  5. Ramai x pljr yg mohon Asper ni. Minimum result SPM brapa n susa x temuduga untk Asper ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pelajar yang memohon untuk ke Asper bertambah setiap tahun. tahun nii je 7++ yang diterima masuk ke Asper. untuk pengetahuan awak, keasukan asper takde temuduga yaaa :)

      Delete
    2. wa..bestnya..mcm mna nk tahu klu upm trima kita..sya nk tnya 1 soalan lg.. result spm sya untk sbjk teras smua A n untk bio,fizik,+ math dpt B..tp chmstry sya dpt C+..so,upm bole trma x result begini untk Asper..Sya dah pili Asper pilihan pertama dlm upu..

      Delete
  6. Salam.
    Lepasan asasi upm ni, boleh masuk apa2 degree kat upm eh ?

    ReplyDelete
  7. selepas ini boleh terus ambil degree vet tak

    ReplyDelete
  8. Brp krdit nk masuk ye???utk lepasan spm.???

    ReplyDelete
  9. Assalam,kalau dpt asper upm ni, lpas setahun boleh apply U lain tak sbb nak sambung dentistry/pharmacy sbb takde dekat upm

    ReplyDelete
    Replies
    1. klu da msuk upm ambl degree pun kt upm..x bole mohon upu x silap..kecuali klu nk smbg kt u swasta...

      Delete
    2. Apa maksudnya tak boleh mohon upu ya? Lpas asasi ni wajib sambung degree dekat upm jelah ek? Kalau nak keluar kena sambung U swasta la?

      Delete
  10. macam mana nak apply untuk hak asasi dengan result spm yg baru keluar ni???....cuma boleh guna result trial je ke??

    ReplyDelete
  11. bole mntk email awak? nk contact terus kt email..tq :)

    ReplyDelete
  12. Saya nak tanya kalau kita dapat pointer rendah kat asasi sains pertanian ni...........kita kena reject atau dapat kos lelong???

    ReplyDelete
    Replies
    1. samada dapat kos lelong atau ke diploma

      Delete
  13. nak tanye kalau bio dpt c sahaja mcm mane yak?

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum akak. Saya lepasan spm 2014. Saya nak tanya lepas kita belajar asper ni boleh tak kita sambung degree dalam geologi. Sebab saya nak jadi ahli geologi. Mohon bantuan. Terima kasih :)

    ReplyDelete
  15. salam,, sye nak tanye lepas asasi ini blh sambung bachelor course ape? architecture blh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh sambung apa-apa degree yg UPM tawarkan termasuklah arkitek.

      Delete
  16. Weekend boleh bermalam dekat luar x?

    ReplyDelete
  17. Assalam..sy nk cuba nasib daftar kat upm nie..but how?

    ReplyDelete
  18. Assalam..sy nk cuba nsib dkat upm ni..but how??

    ReplyDelete
  19. selamat sejahtera..sy nak tanya ada tak non-bumiputera utk program asper ni?

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum. Kalau saya xde fizik boleh masuk x?

    ReplyDelete
  21. salam. alhamdulillah dpt asper. saye ad soalan. bile nk pursue degree, kos mcm medic/biotect/major kimia tu susah ke nk dpt dgn result fizik,chemist,addmath B. means dri segi competition antare student kat upm tuh. sbb saye agak risau dpt ijazah pertanian. thanks in advance.

    #sekadar bertanye
    #no offense

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam. takpe. let bygone be bygone. kalau betul2 nak pursue degree ke bidang sains, time asasi buat betul2. dapatkan 4flat. in sha Allah diterima masuk ke degree yg diingini. haa, jangan terkejut bila awak masuk sini tetiba jatuh cinta pulakk dengan pertanian. hikss. jangan pandang rendah pada pertanian. takde pertanian korang takk makan kk. hikss.

      Delete
  22. Saya dapat ASPER , tapi sangat takut dan berdebar sebab subjek Kimia Fizik Add Maths tak lah daebak mana, risaunya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nur' Ain Syafiqah7 May 2015 at 05:02

      saya pun dpt ASPER SESI 2015/2016 :)

      Delete
  23. takpe. apa yg dibelajar dalam spm belajar balik dlm asasi. dalam asasi nilah yg kita nak tebus balik kesalahan yg kita buat dlm spm yg lepas. masuk sini kena rajin, pandai bahagikan masa, first semester jangan memain. btw, tahniahh!!dan semoga berjaya!!

    ReplyDelete
  24. assalamualaikum, boleh ke dengan asasi UPM ni sambung overseas?

    ReplyDelete
  25. student asper yg continue degree dkt upm susah dapat scholar jpa eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. its depends. kalau hang score btui2, in sha Allah dapatt jaa..

      Delete
    2. its depends. kalau hang score btui2, in sha Allah dapatt jaa..

      Delete
  26. bolehkan saya sambung belajar degree di ipta lain selain upm dgn asper?

    ReplyDelete
    Replies
    1. peluang awak untuk ke ipta lain selepas asper sgt tipis. sebab asper adalah asasi yg tertutup. its mean produk asper akan diambil terus ke program degree upm sendirii. so better fikir dulu masakk2 sebelum buat keputusan. tengokk and selidik dlu course degree yg ditawarkan kt upm ada tak yg diminati. kalau takde, better tak payah asper, serious. buat keputusan dengan bijakk kk.

      Delete
  27. Ouh terima kasih. Inshaallah.

    Kemasukan ke ASPER nanti, ada pembayaran yuran kemasukan?

    Dan andai kata, kalau kemasukan ke ASPER awal, tiba-tiba saya dapat ke IPG, adakah saya boleh keluar dari ASPER ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yuran kemasukan semestinya ada. tapi pembayaran yuran akan ditolak terus daripada duit elaun yg korang akan dapat every semester.

      Delete
  28. Salam nak tanya cara pemakaian kat sana mcm mana eh? Hmm wajib tk pakai tudung?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam. wajib menutup aurat dan berpakaian sopan. dalam islam pun wajib menutup aurat dikk.

      Delete
  29. Salam, kurikulum dan bahasa pengantar dalam asper BM or English? Sebab dah used to English masa sekolah kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bahasa penghantar adalah bi. tapi mostly time asasi penerangan menggunakan bm, ikut lecturer yang mengajar.

      Delete
    2. bahasa penghantar adalah bi. tapi mostly time asasi penerangan menggunakan bm, ikut lecturer yang mengajar.

      Delete
  30. Saya nak tanya asper kpd engineering mekanikal boleh tak? sama ke degree 3 tahun jugak nnti?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh. ya program degree mostly 3 tahun dik.

      Delete
  31. Saya nak tanya asper kpd engineering mekanikal boleh tak? sama ke degree 3 tahun jugak nnti?

    ReplyDelete
  32. Salam...pasal penginapan, adakah berbentuk dorm (katil byk2) atau bilik yg dikongsi 2-4 org dgn ruang persendirian?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bilik dikongsi 6 orang dgn ruang persendirian

      Delete
  33. asper ni boleh sambung overseas tak ? kalau boleh mcm mna eh ?

    ReplyDelete
  34. salam . awak nak sambung degree dekat upm or tempat lain ?

    ReplyDelete
  35. Salam, duit elaun satu sem utk ASPER berapa ye?

    ReplyDelete
  36. Salam. Sy nak tanya, kalau fast track tu ada chance x nak sambung bidang veterinar?

    ReplyDelete
  37. Salam. Sy nak tanya, kalau fast track tu ada chance x nak sambung bidang veterinar?

    ReplyDelete
  38. salam, budak2 spm yang amik akaun tu berpeluang ke amik sains pertanian? sebab ade bdak akaun kat sekolah sy ditwarkan jrusan sains pertanian, so senang ke ssah tnpa asas biology ni?

    ReplyDelete
  39. like seriously, asper x boleh mohon upu lepas ni? sy nak sambung degree kat upu lain, so i can't? like that?

    ReplyDelete
  40. Salam. Nak tanya, apa maksudnya kalau fast track time degree nnti tak boleh join fakulti perubatan dan kesihatan? Tak boleh jadi vet ye? Mohon pencerahan tq

    ReplyDelete
  41. nak tanya.. kalau masuk fast track, course yg dipilih tu utk degree ke? and lepas habis asasi tak boleh pergi ke upu lain ke?

    ReplyDelete
  42. Assalam...fast track x bole ambil medic sbb jam kredit dyorg x cukup utk smbg medic....jam kredit ni...adalah jam belaja....klau streamers bole la ambil medic....sbb fast track la belaja cepat...semoga dpt membantu

    ReplyDelete
  43. Assalamualaikum,saya berjaya untuk melanjutkan pelajaran through fast track upm,cuma nak tanya,kalau saya join fast track sesi 2016 (28/12/15) then bila keluar result spm in march 2016,and then saya dapat better offers maybe intec or A level,boleh ke saya keluar dari upm?ada charges ke kena bayar?thanks :)

    ReplyDelete
  44. salam, tumpang tanya, lepasan asper boleh ke buat degree kat u lain memandangkan course yg kita nk tkde kat upm ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya asper 11 jujur akk ckap kalo adik nak course lain yg x de kat upm please2 and please jgn mohon asper sbb nnti adik akn menyesal macm akk . mmg tak bole kelua dr upm kecuali swasta .pikir baik2 akk ni dh nyesal sikit , kalau adik mmg nk amek ourse yg berkaitan sains kesihatan akk nasihatkn jgn sbb kat upm tak meluas if adik dpt matriks better go there and member2 akk kat matriks pon seng dpt 4 flat n kat asper ni tak de org guide pasal muet

      Delete
    2. saya asper 11 jujur akk ckap kalo adik nak course lain yg x de kat upm please2 and please jgn mohon asper sbb nnti adik akn menyesal macm akk . mmg tak bole kelua dr upm kecuali swasta .pikir baik2 akk ni dh nyesal sikit , kalau adik mmg nk amek ourse yg berkaitan sains kesihatan akk nasihatkn jgn sbb kat upm tak meluas if adik dpt matriks better go there and member2 akk kat matriks pon seng dpt 4 flat n kat asper ni tak de org guide pasal muet

      Delete
    3. Akak... bleh saya tahu apa maksud akak course yg berkaitan dgn sains kesihatan x meluas? Maknanya x bleh sambung degree kt UPM utk jadi doktor ke? Klu nak ambil bidang degree dlm pendidikan okey x , Akak?
      Terima kasih 😊

      Delete
    4. Akak... bleh saya tahu apa maksud akak course yg berkaitan dgn sains kesihatan x meluas? Maknanya x bleh sambung degree kt UPM utk jadi doktor ke? Klu nak ambil bidang degree dlm pendidikan okey x , Akak?
      Terima kasih 😊

      Delete
  45. nk tanya kalau dapat masuk asper kena apply ptptn tak? n selepas elaun ditolak utk yuran pengajian brapa kita akan dpt sebenarnya utk 1 sem

    ReplyDelete
  46. elaun 1250 tu akan ditolak untuk yuran pengajian ke atau dapat terus 1250 tu tanpa ditolak apa-apa lagi

    ReplyDelete
  47. no matriks tu apa? no pin yg kita beli utk memohon matrikulasi tu ka? maaf sbb banyak bertanya cuma mahu penjelasan sorry

    ReplyDelete
  48. no matriks tu apa? no pin yg kita beli utk memohon matrikulasi tu ka? maaf sbb banyak bertanya cuma mahu penjelasan sorry

    ReplyDelete
  49. Nak pesan awal awal dkt yg tk sure nk apply ASPER ke tak sbb ASPER mmg kena sambung dkt UPM je so kalau yg plan nk smbg tmpt lain lps asasi better tkpayah apply langsung dlm UPU. Bkn apa, bila korang apply lps tu dpt then korang tknk pergi pulak or belajar sekerat jln, korang sbenarnya dah menyekat peluang org lain yg ramai lagi yg betul betul nak. So fikir leklok masa nk apply. Kalau dpt go dan buat yg terbaik. Bkn semua dpt peluang mcm korang. Tu je nk pesan.

    ReplyDelete
  50. hello , ASPER ni ada x di upm bintulu sarawak ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya rasa tak ada... sbb di Bintulu tuh hanyalah utk diploma tak silap... jika salah betulkan yaa..😊

      Delete
  51. Assalamualaikum. Nak tanya. Kebanyakan student rata-rata pelajar yang dapat straight A or ada jugak yang dapat 6/7/8 A..tq.

    ReplyDelete
  52. Course macam major biology paling kurang berapa pointer utk apply course tu nnti lpas asasi? Susah mcm medic tak? Hehe . sori.

    ReplyDelete
  53. Persaingan kuat x mohon asper untk upu?? student intake untk asper..biasa ye berapa??

    ReplyDelete
  54. Assalamualaikum... saya pelajar lepasan spm 2015 . Boleh saya tahu x ape maksudnya"Pemilihan budak untuk ke degree UPM pun mereka akan utamakan budak ASPER paling kurang pun korang tercampak masuk ke diploma UPM"... yg paling kurang pun tercampak kat dip tuh?? Mcm mana ia bleh berlaku ye!? Ramai ke senior yg hadapi tercampak ke dip tuh? Dan maksudnya dip tuh kat bintulu lah ye!?
    Maaf banyak sangat soalan...
    Harap akan dijawab😊
    Terima Kasih 😁😀

    ReplyDelete
  55. selamat sejahtera.. sye ni lepasan spm thn lps.. sye dpt 9A 1B+.. adakah sye blh dapat masuk ke pusat asasi sains pertanian?

    ReplyDelete
  56. Setakat ni, ada tak lepasan ASPER yang dapat scholarship pergi overseas? I mean tak sambung kat UPM?

    ReplyDelete
  57. salam..saya nk tanya..saya bukan sains stream and x de asas dalam fizik,chemistry and bio...but saya ambk sains pertanian kat sekolah....so saya ni layak x kalau nk mohon asasi sains pertanian ni...?saya memang minat sains pertanian and subjek tu lah yg saya kalau boleh nk continue dkat u nanti...tapi saya takut saya x layak sebab x ambk fizik,kimia bio tu....#please reply :D

    ReplyDelete
  58. Salam, saya nak tanya. Kalau letak ASPER as second choice dalam 8 pilihan UPU agak agak diterima tak? Sebab ada sesetengah U hanya terima kalau pelajar letak U tu sebagai pilihan pertama je. Terima kasih!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam, saya ex-Asper 11. Dulu saya letak Asper sebagai pilihan ketiga. Alhamdulillah dapat dan tak menyesal pun sebab Asper best sangat.

      Delete
    2. Ohh macamtu. Tapi saya ada lagi satu soalan. Macam awak letak pilihan ketiga dan dapat, pilihan pertama dan kedua tu awak dapat ke tak? Kalau pilihan 1 kita diterima, pilihan 2 dan 3 dia tengok/terima tak? Ya la mesti pelajar nak pilih yang pilihan pertama tu je. Ataupun boleh je jadi tiga tiga pilihan diterima dan pelajar boleh pilih mana satu nak? Maaf banyak soalan :D

      Delete
    3. UPU bagi satu keputusan jee.. dpt yg tuu redhaa laa nak.
      kalau nak ambil pharmacist and dentist jgn pilih ASPER. tapi kalau nak ambil medic and vet selamat datang senang nak dapat

      Delete
  59. Alsm...saya nak tanya kalau addmath dapat c+ ada kemungkinan boleh masuk x? terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syarat kelayakan minimum untuk addmath kena atleast B....cuba check dekat e-panduan upu tu. Sorry tolong jawabkan :)

      Delete
  60. Assalam. nak tanya start 2016 ade tak student spm yang result dia 6A je tapi dpt masuk asper? Sbb saya 6A 3B je utk spm2017. 5A subjek teras + A(chemist) + addmath,physic,bio (B)

    ReplyDelete
  61. ASPER ni lebih fokus dekat bio and chemistry tak ? sebab tu killer bg saya takut tak yakin and tak boleh survive

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes.bio and chemist are important subject in ASPER.

      Delete
  62. Hi kak! Subjek dlm bi ke bm?

    ReplyDelete
  63. kalau masuk asasi upm ni, boleh tak kita nak apply degree jadi doktor perubatan macam doktor pakar kanak2?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh. refer this page http://www.medic.upm.edu.my/?L=en

      Delete
  64. Salam sejahtera, nak tanya pljr bukan bumiputera blh ambik asasi upm x?

    ReplyDelete
  65. Hi. My name is Tharma. Going to ASPER is my dream. But, unfortunately I didn't get it. My SPM result is 8A+ 2A 1A-. My Koko marks is 8.21. so, my merit marks is 95.21. any idea on y I didn't get ASPER? I got diploma which was my fourth choice ... Very sad :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Punca negara ini kekurangan tenaga pakar dlm pelbagai bidang..Sad but true

      Delete
  66. Akk saya nak tanya apa maksud akk yg for "those yg nak jd doktor di fast track ni mmg x sesuai " kenapa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah betul ii saya pun nak tanya knp x sesuai ye?

      Delete
  67. Salam, betul ke nanti kalau ambik asasi pertanian, then untuk degree courses yang ditawarkan pun akan related dengan pertanian? or still boleh ambik course degree yang lain example dietetic, medic and etc

    ReplyDelete
  68. haii assalamualaikum nk tanya spm klu semua dh cukup syarat kecuali edmet saya C+ boleh ke masuk ya 🥲

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

STPM (Ting. 6) Sastera

Pra Universiti / Tingkatan 6 Asalamualaikum w.b.t dan selamat sejahtera. Pertama sekali terima kasih diberikan peluang untuk berkongsi serba sedikit mengenai bidang di tingkatan 6 / pra-Universiti. Perkongsian ni akan diberikan secara ringkas dan padat sebab korang boleh cari banyak lagi info mengenai bidang ini di internet. ^^

DIPLOMA SAINS MATEMATIK @ UiTM

Assalamualaikum dan salam sejahtera kpd semua generasi samurians ;) Hey! my name is Zati Mughni atau dikenali sebagai dyucy di samura from Batch30, arifathonah, bestone :) kini sy dalam semester dua dalam jurusan Diploma Sains Matematik atau dulu dikenali sebagai sains kuantitatif di UiTM Kelantan kampus Machang. first skali..ramai bertanya, kenapa sy pilih DIPLOMA?

Asasi Sains Perubatan UPNM

As’salamualaikum w.b.t .. Saya 30147_0 Pegawai Kadet Miza Zulaikha bt Mohd Zol , Kompeni Alpha , Batalion Lekiu , Asasi Sains Perubatan Sesi 2014/2015 , Universiti Pertahanan Nasional Malaysia . Ok enough to be formal , hehe .. on this particular ‘essay’ lets me briefly expain to uguys what is UPNM ;) Ada yang kenal , ada yang tak mengenai UPNM . kan ? UPNM uni baru , kira paling muda among uni yang ada kat negara ni . Ditubuhkan pada 2006 , sebelum ni dikenali dengan nama Akademi Latihan Ketenteraan . hmm , sejarah upnm pandai pandai search la kat laman web dia ;D http://www.upnm.edu.my/