Skip to main content

STPM (Ting. 6) Sastera

Pra Universiti / Tingkatan 6

Asalamualaikum w.b.t dan selamat sejahtera. Pertama sekali terima kasih diberikan peluang untuk berkongsi serba sedikit mengenai bidang di tingkatan 6 / pra-Universiti. Perkongsian ni akan diberikan secara ringkas dan padat sebab korang boleh cari banyak lagi info mengenai bidang ini di internet. ^^


Kat sini nak fokus kan pada tingkatan 6 aliran sastera. Aliran sastera ni bermaksud kita bebas dari subjek sains ! Siapa2 yg memang dah tak minat langsung dengan subjek sains tu mungkin boleh cuba review bidang ni. Tingkatan 6 akan menghasilkan sijil STPM yang mana sijil ni boleh digunakan untuk apply kerja, tapi kerja yang setaraf dengannya lah kan,sebaiknya untuk menempatkan diri dalam IPTA untuk degree nanti.Subjek2 dalam form 6 ni tak tetap. Ikut sekolah. Ada yang ambil 4 subjek, dan ada yg 5 subjek. Antara subjek yang boleh dipilih :

Pengajian Am (wajib)                 Ekonomi
Bahasa Melayu                          Geografi
Sejarah                                      MUET (wajib)
Kesusasteraan Melayu
PSV

Dan ada macam2 lagi la. Tapi tu semua bergantung pada pakej yg sesebuah sekolah tu tawarkan. Subjek2 ni memang banyak yang kita takda basic kan, tapi takpe, semua kita belajar balik dari awal. 

Kebaikan form 6? Ok, selain untuk mereka yang dah tak boleh masuk lagi dengan sains, form 6 sastera juga merupakan landasan yang paling hampir untuk sape2 yang tak dapat peluang dalam bidang2 sains sosial seperti pendidikan untuk jadi guru, law, kewangan, Business dan macam2 lagi,boleh tengok kat Google.

Form 6 sekarang juga dah gunakan sistem pelajaran macam di universiti iaitu mengikut semester/penggal, di mana ada 3 penggal iaitu setahun setengah. Markah juga dikira mengikut pointer. Jadi dah tak ada istilah form 6 yg susah, exam STPM sekali untuk pelajaran setahun setengah tu. Sekarang dah makin senang, Alhamdulillah. 

Untuk MUET pula, setiap hari akan ada satu masa untuk subjek ini dan secara keseluruhannya, pelajar akan ada masa lebih kurang setahun untuk prepare diri sebaiknya untuk excel dalam MUET. 

Tiada elaun diberikan sebab kita sepenuhnya duduk di rumah, tetapi layak dapat baucer buku yang mana lepaslah untuk semua buku2 yang diperlukan. So kiranya belajar free je lah. Tapi yuran sekolah macam biasa la ;) Cuti pula, kita ikut cuti sekolah biasa. Kalau sekolah cuti bulan 11 dan 12, kita pun cuti lah.

Guru2 tingkatan 6 pula memang sangat membantu. Satu- satu asignment mereka akan cuba bimbing dan beri tunjuk ajar. Jumlah pelajar yang tidaklah seramai di universiti pula memudahkan pelajar untuk bertanya pada guru tentang apa2 masalah. Pelajar lepasan STPM juga ada peluang yang banyak untuk sambung ke peringkat degree di IPTA sebab pelajar STPM memang sudah ada kuota yang ditetapkan khas untuk pelajar2 ni. Dan yang pasti, kita duduk di rumah. Alhamdulillah masih ada masa nak berbakti untuk mak dan ayah :) 

Satu lagi, baju sekolah?? FORM 6 DAH TAK PAKAI BAJU SEKOLAH. So dah tak payah risau malu untuk pakai baju sekolah lagi. Korang bebas pakai pakaian biasa yang formal dengan cikgu-cikgu. :D 

Jadi, tingkatan 6 sekarang sudah jauh lebih baik dari masa dahulu dan setaraf dengan pusat2 pengajian lain. Masa pengajian juga hanya setahun setengah. Tingkatan 6 sekarang juga bukan lagi satu jalan akhir untuk mereka yang tidak dapat melanjutkan pelajaran, sebaliknya satu pilihan. Saya sendiri turut ditawarkan ke matrikulasi dan program asasi di salah sebuah IPTA selepas spm, tetapi kerana minat yang tidak menjurus ke arah bidang yang ditawarkan serta cita-cita yang menggunung untuk menjadi seorang guru, saya menolak dan memilih untuk ke tingkatan 6 . Di kelas saya sendiri ramai pelajar dengan keputusan 5A,6A, dan 7A serta meninggalkan tawaran di IPTA lain untuk memilih bidang ini. Kami sendiri berusaha naik turun PPD untuk meminta tempat di dalam tingkatan 6 ini untuk meneruskan cita-cita kami. Jadi jangan pernah rasa malu untuk meneruskan cita-cita korang. So, sesiapa yang dah tak boleh nak bawak sains tu, dan minat ke arah bidang2 sains sosial, boleh la cuba mempertimbangkan pilihan ini. Akhir sekali, sebarang maklumat boleh dapat banyak di Google atau tulis di ruang komen. 

Tingkatan 6 bukan sebuah jalan akhir, tetapi sebuah pilihan. :)

Comments

  1. I agree..Saya merupakan batch pertama yang memulakan sesi pembelajaran menggunakan Sistem Modular atau Semester (STPM 2013)..Alhamdulillah kini diberikan rezeki menjadi Mahasiswi UPSI..InsyaAllah 4 thn lg menjadi Pendidik..Doakan..Pengalaman berada dalam ting 6 merupakan pengalaman paling banyak sepanjang bersekolah..Kami dididik menjadi pelajar yang berkepimpinan,berdaya saing,dan turut diterapkan nilai insaniah dan keperibadian sahsiah yang tinggi..Guru-guru ting 6 sangat sporting dan menganggap kami seperti rakan mereka yang boleh dibuat perkongsian dari hati ke hati..Pada mulanya, saya mendapat beberapa tawaran lain seperti Matrikulasi Pahang dan SPA..tapi, Allah telah menentukan rezeki sy berada dlm ting 6.. Saya terpaksa turun naik PPD sebanyak 2 kali untuk menempatkan diri dalam ting 6..Sy memilih jurusan Ekonomi, Peng AM, Bahasa Arab,Syariah dan Sejarah..Kini, ting 6 adalah kenangan sy..Jadi,adik-adik junior semua,sy harap pilihlah yg jalan yg terbaik untuk masa depan anda..Jangan terlalu mengikut kata hati atau kawan-kawan..Sebelum buat pilihan,buatlah Istikharah dulu,,mintalah petunjuk dariNya dan dari ibubapa..Percayalah rezeki anda sentiasa ada cuma cepat atau lambat yang membezakannya..Kegagalan hari ini bukanlah kegagalan selama-lamanya.. :) semohga bermanfaat..Wallahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam saya nak tanya boleh ke main pilih je jurusan yg kita nak tak perlu ikut bidang ke

      Delete
    2. Assalamualaikum akak.. sy amik aliran sastera jgk but sub tu lain sikit la. Sy tk amik psv. Tp amik bisnes stadi. Ada juga tanam cita2 nak jd pendidik but still blurrr lagi. akak amik course apa kt upsi erk?

      Delete
    3. idih bang hengker

      Delete
  2. assalamualaikum.boleh tak result stpm ni kita apply utk dapatkan biasiswa utk belajar di luar negara?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stpm nih diiktiraf oleh Cambridge university...as far as i know

      Delete
  3. waalaikumussalam..sy tak pasti blh tak apply ke oversea..kalau utk dlm negara memang ada..kat ipta dlm negara ada program ISEP yakni Exchange Student ke Oversea utk sesetengah universiti dan course..yg ni kiranya bwh u..rasanya Universiti yg cover yuran tp biasanya exchange 1 semester shja..

    ReplyDelete
  4. Maklumat Tambahan
    Untuk pengetahuan semua, STPM telah diiktiraf oleh Cambridge dan Oxford. Jadi result STPM kita boleh bawa ke luar negara setaraf A-level. Cuma kita kene cari scholarship dan dapat flying colors. Overseas mahal ye adik-adik tapi keluarga yg mampu tak perlu scholarship pun boleh. Fly terus gih! Semoga berjaya! -Pelajar STPM Ekonomi-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waah, alhamdulillah. Ambil subjek ekonomi lagi banyak peluang nak fly :D

      Delete
  5. Assalamualaikum... sya takot la nk msuk f6.. yela kn ambk exam lgi.. sya takot cm skrg.. spm.. ssah.. sya xtfkir pun nk ambik f6 tpi sya rsa mcm bgus plak ambk f6.. cma ktakutan msa exam yg wt sya xyakin

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. si anonymous, awk batch saya. hahaahahhaa. selalu tengok anonymous komen sana sini. anyeong anonymous!

      Delete
  6. Assalam. Mcm mna nak masuk form6? Apa syaratnya?

    ReplyDelete
  7. Exam stpm tak sama macam spm. Sejak exam stpm stail baru 2013 tu..macam exam matrikulasi atau di universiti. Ada pointer yg dibawa setiap semester. Pointer tu pulak kalau tak puas hati boleh diulang bukan diulang macam spm repeat paper. Tapi dlm semester berikutnya.

    ReplyDelete
  8. I need motivate. Nak masuk stpm. Tapi takut apa yang belajar tak masuk periksa. Sebab some people cakap tak semestinya belajar dalam kelas dengan buku tebal tebal tu semua masuk exam, exam stpm kena think out of box. Takut muet jugak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. First sekali awk tanya dlu diri awk, minat tak dgn form6. Drpada info2 yg awk dpt, awk rasa awk ok x untuk bawak subjek2 di form6. Kalau awk betul2 minat, inshaAllah awk boleh. Boleh belajar dgn baik, jd awk boleh dpt ilmu yg cukup untuk prepare diri awk mengadapi exam2 ni nanti. Tentang yg belajar tak masuk exam tu, mungkin sbahagian daripada HOTS. berfikir aras tinggi kan. Rasanya di mana2 pun HOTS ni dh dipraktikkan even spm pun dh pakai HOTS kan. Jadi sama je dgn stpm. Soalan2 out of the box ni kat mana2 exam pun awk kena jawab. Jadi macam apa yg dinyatakan kat atas tadi, terpulang pada diri dulu. Kalau awk yakin boleh, inshaAllah boleh :)

      Delete
  9. Sy lepasan stpm 2014 .. awal2 memang sukar untuk menyesuaikan diri .. namun, alhamdulillah .. berkat doa mak ayah .. bantuan guru2 serta rakan bahkan doa sendiri yg tidak putus2 agar dipermudah segala urusan di STPM telah membuahkan hasil yg memuaskan semua pihak dengan memperoleh 3.42 .. dan sy aliran sastera !! ツ
    Insha Allah rezeki sy ada untuk ke 'degree' .. aminnn ..
    #apa2 pun .. jangan terus 'set' kan minda kita bahawa STPM itu susah .. dan usaha amat perlu .. Insha Allah STPM memudahkan urusan kita di U kelak ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis boleh tahu x awak ambik sub ape lgi?

      Delete
  10. Assalamualaikum, nk tanya lepasan stpm dlm bidang sastera boleh lanjut ke degree dlm bidang ape

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.. Lepasan bidang sastera selalunya lanjut ke degree dalam bidang yg tidak berkaitan dengan sains la. Sperti law, pendidikan (guru), ekonomi, bussiness, architecture, psikologi, harta tanah, bidan2 berkaitan geografi, seni reka, grafik n banyak lagi. Boleh try cari di google. Tapi bidang2 ni harus berkaitan dgn subjek yg kita ambil sewaktu stpm. Jadi kena pilih subjek yg menghala ke arah cita2 kita lah :)

      Delete
    2. Nak tanya kalau architecture nk kne amik subjek ap utk stpm

      Delete
    3. STPM akan diutamakan untuk menyambung ijazah tidak kira sama ada aliran sains atau kemanusian. Pointer mestila 2.8 keatas. Namun, ada kes khas dimana pelajar yang pointernya rendah 2.8 diterima masuk ke IPTA

      Delete
  11. betul ke kalau aliran sastera susah sikit nak apply universiti berbanding budak aliran sains? Kalau susah berapa pointer yang perlu score untuk diterima ke ipta?

    ReplyDelete
  12. Saya rasa sama shj. Sebab bidang untuk degree dlm sains dan sains sosial lebih kurang shj banyaknya. Untuk stpm, ada dinyatakan pointer 2.8 ke atas akan ada tempat di ipta, tetapi disebabkan saingan dgn pelajar lain sperti dari matrikulasi, diploma jadi untuk selamat sekurang kurangnya 3.0 ke atas :)

    ReplyDelete
  13. Assalam.sy lpsan spm 2014.mcmana ye nk mohon utk ke form 6 ni?
    Atau mmg ada panggilan ke?
    Terima kasih.Salam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.. Form6 tak perlu mohon. Kementerian akan keluarkan nama sendiri. Boleh semak secara online dalam minggu ke 3 bulan april. Tetapi sesiapa yg mohon matrik dan berjaya dapat tawaran matrik tidak akan ditawarkan form6. Seseorang hanya boleh dpt salah satu shj. :)

      Delete
  14. Askum...sye nk tnye kalo nk jdi cikgu nk kene ambik subjek ape ek mse f6??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.. Subjek tu, saya rasa tak kisah, sbb nanti kalau awk nk mohon pendidikan, awk mohon untuk subjek yang awk ada ambik la masa form6 ni.. Macam sejarah, bm, seni n banyak lg la. Tp untuk dpt pendidkan ni, pointer kene tiggi sikit :D

      Delete
  15. Salam.. kalau ambik form 6 exam dia susah tak or sama jer mcm spm? Saya minat nk ambik form 6 cuma takut exam dia jer. Lagi satu klu spm kita aliran sastera form 6 pun kena pilih aliran sastera jugak ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sama dik, lain sangat. Dlm stpm awk perlu extra rajin so boleh dpt pointer yg bagus utk ke uni nnti. Kalau tak, sia sia awk belajar. Tp mana2 tmpat pn perlu rajin hehe. Kalau dari spm sastera, awak tak boleh tukar ke sains wktu stpm. Sbb subjek sains perlukan basic spt biology, chemistry, addmath smsa spm. Hanya pljr sains spm shja boleh tukar aliran ke sastera smsa stpm.

      Delete
  16. slm. sy lepasan spm 2014, aliran sains sosial. alhamdulillah result sy 7a2b. sy nak further study in accounting. parents cdangkan f6. sy nk tnya, subjek apa yg perlu sy ambil untuk layak memohon degree dlm akaun lps hbis stpm nti ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Maaf sy kurang pasti utk sambung dlm bidang accounting. Tp sdikit sbnyak pelajaran dalam subjek ekonomi ada menjurus ke arah account. Mungkin boleh cuba ambil subjek tu. Tp subjek2 ni bergantung kpd sekolah. Macam ekonomi, ada skolah yang tawarkan subjek ni dan mungkin tiada. Sama juga utk subjek2 yg lain. Awak kena rujuk ulu lah pada sekolah tersebut subjek apa yg ada ditawarkan.

      Delete
    2. Kalau nak ambil account, ada subject account dlm f6. Sekolah saya tawarkan both ekonomi, account, perniagaan dan pgajian am. Kne cari sekolah yg tawarkan subjek account lah kalau nk smbung acc

      Delete
    3. Klau amik subject account ,subjek apa lagi boleh amik ,boleh campur ke?

      Delete
  17. Salam.. saya lepasan spm 2009 aliran sains.. saya nak ambil stpm secara persendirian pada tahun 2016 aliran kemanusiaan.. boleh ka saya ambil spm(u) secara persendirian pada tahun yg sama untuk subjek fizik dan kimia sahaja?

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum,

    Saya nak tahu, kalau kita ambik aliran kemanusiaan dalam ting 6 and kita dapat keputusan cemerlang dalam stp, ada peluang tak kami nak sambung degree ke luar negara? Selama ni saya cuma dengar budak science je dapat. Kemanusiaan macam tak pernah je hehe. Mohom pencerahan ya :D

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum,
    maaf ganggu, saya nak tanya lah kita ambil stpm then result ok akan ke degree kan, lepas grad, adakah pekerjaan kita nanti hanya diterima sebagai seorang pendidik sahaja? Tidak boleh untuk apply kerjaya lain dalam kerajaan atau swasta?
    Mohon penjelasan dan harap dibalas tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak jadi lawyer,bussinesman,ahli politik pun boleh :)

      Delete
  20. Boleh ke student f6 lepas habis stpm ingin sambung degree dalam kos pendidikan awal kanak kanak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh. Ttapi bergantung pada pointer anda sbb untuk ambil degree bahagian pendidikan sekarang perlukan pointer yg agak tinggi

      Delete
  21. Assalamualaikum,kalau kita buat pemohonan untuk tukar jurusan dari jurusan sains ke jurusan kemanusiaaan adakah mengambil masa yang lama?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perlu buat rayuan penukaran jurusan dan tunggu keputusan dalam masa 2 hingga 3 bulan.

      Delete
  22. Selalunya tidak kalau masih di sekolah yg sama. Ttapi kalau terpaksa berpindah sekolah mungkin mengambil masa.

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum,klau kita lambat lapor diri nak masuk form 6 bole lg kee masuk? Lg satu,Saya budak SM Teknikal..perlu kee saye amik bio?

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum, nak tanye kalau lepasan stpm aliran sastera, boleh ke sambung belajar dekat luar negara?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh. dapatkan scholarship sponsor (:

      Delete
    2. mcm mne nk mohon smbng luar ngara lpas STPM.?

      Delete
  25. Klu ambil stpm subjek seni dan x ambil ekonomi n p.perniagaan,peluang nak ke universiti tinggi x? minat nak jadi cikgu seni

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh saja. sekiranya anda memang nak ambil seni, tak perlu pun ambil ekonomi tu.

      Delete
  26. assalamualaikum sya lepasan spm 2014 ingin brtanya klau jurusan kemanusiaan ini adakah boleh menceburi bidang kejururawatan pringkat degree...

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf, sya rasa tak boleh. sbb tiada subjek sains langsung dalam aliran ni

      Delete
    2. Saya pun nak masuk kejururawatan tpi kt f6 bidang sastera

      Delete
  27. klau sye dah tukar kpd jurusan kemanusiaan. blhke sye myambung pelajaran Saye dlm degree kejururawatan kat IPTA? :)

    ReplyDelete
  28. klau sye dah tukar kpd jurusan kemanusiaan. blhke sye myambung pelajaran Saye dlm degree kejururawatan kat IPTA? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Unfortunately, tak dapat, sebab seperti bidang perubatan yang lain, degree dalam kejururawatan memerlukan anda mempunyai kelulusan dalam jurusan sains.

      Delete
  29. Salam.. Saya ialah pelajar Stpm tahun ini.. Saya ambil subjek PA,Sastera,Sej,Bm dan Muet.. Slpas tamat F6 nie, bidang apa yg saya bleh smbung dlm degree selain Guru n Law..?? Mohon pencerahan yerrr.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. banyak lagi. spt pentadbiran awam, management, dan yg tiada kaitan dgn sains. boleh refer lebih banyak di Google

      Delete
  30. Saya nak jadi pendidik. Jadi, berapa pointer yg saya kne score untk btl2 layakkn saya jadi pendidik? Saya minat jadi cikgu bahasa melayu. Mohon penjelasan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. spt yg diberitahu oleh guru-guru ting. 6, jika nak selamat sekurang-kurangnya 3.5 ke atas, dan peluang awak mungkin lebih cerah untuk apa bidang sekalipun :)

      Delete
    2. hai..kalau ade adik2 yg berminat nak jd cikgu taska ke bole contact sis.sis jaga pogram pendiidkan awal kanak-kanak under UPSI-dan kalau nak tau bidg lain mcm commerce/bisnes/art and nursing pun bolehla sis guide /no 011-16930576

      Delete
    3. Minatnya nursing😭

      Delete
  31. assalamualaikum.. saya sebenarnya minat subjek geografi dan sastera , tapi cikgu memaksa saya mengambil subjek ekonomi ,tapi sya tidak minat subjek ekonomi .. apa yg harus sya buat ?? .. ada kha subjek tersebut susah ??

    ReplyDelete
  32. salam, saya dapat twrn F6 aliran kemanusiaan..kalau degree nnti saya nk buat architecture, subjek apa saya perlu ambil ?

    ReplyDelete
  33. setahu saya subjek seni. dan mungkin subjek2 dari spm turut dilihat seperti maths/ add maths

    ReplyDelete
  34. Assalammualaikum saya nak tanya kalau lepasan stpm taknak ambil degree tapi terus bekerja adakah layak diterima bekerja? Btw saya ambil course kemanusiaan. Bm, sj, p.am, p.perniagaan & Muet. Adakah peluang pekerjaan tu banyak bagi course mcm saya ambil ni?

    ReplyDelete
  35. saya nak tanya kalau ambik ekonomi apa bidang yang boleh diceburi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai dik..eko ni..awak bole ceburi perbankan/industri analisis/saham/jd lect/masuk bidg kewangan/cikgu/dan nak wat bisnes pun bole....kalau ade minat nak masuk progrm pendidikan awal kanak-kanak roger akak k..011-16930576..

      Delete
  36. Salam. saya nak tanya "calon persendirian" tu macam mana? Belajar sendiri ke?

    ReplyDelete
  37. Bila pengambilan STPM 2016?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 4 Mei 2016 ialah tarikh pendaftaran untuk tingkatan 6. Walaupun telah memasuki tingkatan 6, namun tawaran upu yang akan sampai pada minggu kedua masih boleh diterima sekiranya ingin melanjutkan pengajian ke peringkat diploma.

      Delete
  38. Masa nak daftar STPM semua calon kena beli PIN MEC ke?

    ReplyDelete
  39. Nak masuk form 6 perlu isi borang ke atau tunggu panggilan daripada KPM ? Mohon penjelasan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunggu panggilan kpm, sentiasa semak sebarang tarikh di laman kpm.

      Delete

  40. Assalamualaikum.
    Saya lepasan STPM 2014 kelas sastera mendapat cgpa, 2.83 manakala spm pula mendapat 4A, 4B, 1D,1E kelas science komputer. Subjek IT saya dpt A, math A, fizik B, addmath E. LULUS! Tetapi knpa sya tak dpt Universiti bg lepasan spm 2012? Sedangkn course yg sya mntak, saya layak. Jikalau pn, course yg sya mntk pnuh, ada bhgian dimana kita prlu tnda jika mahu tawaran course2 lain pn saya setuju. Tapi TETAP XDA SEBARANG TAWARAN. Seterusnya saya buat rayuan. TETAP XDA TAWARAN. So saya amik kptusan msuk ting6. Lepas tamat pngajian ting6. Saya apply lg U utk smbung degree but result TETAP XDA TAWARAN, wlaupon layak, walaupn setuju trima course selain course yg saya mintak. Buat rayuan pn tetap TAK TERIMA SEBARANG TAWARAN. Pdhal, ada pelajar yg keputusannya rendah dri sya msih trima tawaran. Ya saya fhm rezeki msing2 tpi dh berkali2 cuba. Mungkin ada sebarang cadangan atau nsihat utk dpt U. Kerja kerajaan/swasta pn dh apply. Hampir setahun tggu, xdk jwpn jgk. So ada cara atau jln yg boleh saya cuba buat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai dik..rumit juga maslh awak...takut ade trsalah taip ke ..permohonan tk smpai ke..mcm2 bole jd tu..sabarla..so sklrg dh bekerja ke dik?..cuba masuk private kolej?oum sgt senang nk aply.....unisel ke...pasalkerja...dlm masa menunggu tu..cubalah wat any online bisnes..byk skrg ni jalan nak wat income-jd agent/dropshipdll...shoppee pun byk peluang bisnes..apepun akak doakan awak berjaya...

      Delete

  41. Assalamualaikum.
    Saya lepasan STPM 2014 kelas sastera mendapat cgpa, 2.83 manakala spm pula mendapat 4A, 4B, 1D,1E kelas science komputer. Subjek IT saya dpt A, math A, fizik B, addmath E. LULUS! Tetapi knpa sya tak dpt Universiti bg lepasan spm 2012? Sedangkn course yg sya mntak, saya layak. Jikalau pn, course yg sya mntk pnuh, ada bhgian dimana kita prlu tnda jika mahu tawaran course2 lain pn saya setuju. Tapi TETAP XDA SEBARANG TAWARAN. Seterusnya saya buat rayuan. TETAP XDA TAWARAN. So saya amik kptusan msuk ting6. Lepas tamat pngajian ting6. Saya apply lg U utk smbung degree but result TETAP XDA TAWARAN, wlaupon layak, walaupn setuju trima course selain course yg saya mintak. Buat rayuan pn tetap TAK TERIMA SEBARANG TAWARAN. Pdhal, ada pelajar yg keputusannya rendah dri sya msih trima tawaran. Ya saya fhm rezeki msing2 tpi dh berkali2 cuba. Mungkin ada sebarang cadangan atau nsihat utk dpt U. Kerja kerajaan/swasta pn dh apply. Hampir setahun tggu, xdk jwpn jgk. So ada cara atau jln yg boleh saya cuba buat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. klaw ambk subjek geo n pengajian perniagaan, so smbung degree nty sesuai apply bidang ape yer..

      Delete
  42. assalamualaikum...saya pon pelajar tingkatan 6....pelajar tahun 14/15...alhamdulillah soalan exm xla susa sgt....ala pkare biase kan klau mle2 dok stu tmpt tu rse susa skit,,,mcm spm jgk...mle blja mcm2 alasan...itu ini susa...tpi dri kesusahan tu akan mmbawa kite kpde kebaikan,,,ingatlah biar la susah dahulu ,kesenangan akn mnyusul di belakang...n than t6 nii mse skejap jee...lpas hbis trusss terbang degree...tingkatan 6 juga msih dbwah pntauan guru mmg laa bkn lecture....sng nk dptkan nasihat xplu tmujnji...boleh kongsi cerita..bak kata ustazah ana "kami akan selalu menjadi pendengar terbaik kalian n kami semua syang smue murid kmi",,,,selalu menjadi terbaik...pilihan kami

    ReplyDelete
  43. salam, sy lepasan stpm 2014/2015 .. sy amek sbjek p.am, bm, p. prniagaan dgn seni visual ..klau nk smbg degree dlm bidang grafik agk2 pointer nk brpe ye? ..

    ReplyDelete
  44. assalamualaikum . Kalau bidang yang kita minat takde dalam sebuah sekolah yang kita duduk ? Ape langkah yang harus saya lakukan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebaiknya, pindah sekolah yg ada menawarkan subjek yg menjurus kepada bidang yg kita minati nnti. Apa-apa pun,semuanya untuk kebaikan msa depan kita sndri. :)

      Delete
  45. salam,,,,saya lepasan STPM 2015,,,sy nk mohon upsi,,,,agak agak brp pointer cgpa yg diperlukan utk course ekonomi di upsi???

    ReplyDelete
  46. assalamualaikum guys, saya nak tanya , in case la , klw dpt tawaran u (ipt) bole lagi ke apply f6. ke kene gi PPD untuk apply f6. mohon pencerahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekiranya ditawarkan untuk menyambung pelajaran ke ipts(tawaran ipta hanya akan menyusul pada minggu kedua mei), masih boleh menyambung ke tingkatan 6 sekiranya menolak tawaran daripada ipts tersebut. Sekiranya saudara telah ditawarkan ke matrikulasi, ya, saudara kena memohon untuk ke tingkatan 6.

      Delete
  47. ASSALAMUALAIKUM.. nak tanya ni kalau tambah subjek add math/math dalam bidang sastera boleh tak
    ? harap admin balas dan kongsi idea :)

    ReplyDelete
  48. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  49. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  50. Assalamualaikum w.b.t. Saya ingin bertanya.. Jikalau saya ingin mengambil f6, dan contohnyelah kalau name saya ada naik nanti untuk ting.6 dan sudah semestinye kpm akan menyatakan di sekolah mane sekali. Saya menetap di kuantan pahang sekarang ini dan jika nama saya ada utk ke ting6, sudah pasti saya akan dpt sekolah di kuantan. Saya ingin mgambil aliran sastera, in shaa Allah. Tapi, bkemungkinan besar saya dan keluarga akan pindah ke terengganu pada thun hadapan. Adakah ia akan mengganggu pembelajaran saya dan subjek yg saya ambil ataupun mngambil mase yg lama utk ptukaran itu? Mohon pncerahan..

    ReplyDelete
  51. Kat terengganu awk try laa pegi ke smkso dungun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, in shaa Allah nnti saya try search and tanye kat situ. In shaa Allah, thank you sis:)

      Delete
    2. Oh, in shaa Allah nnti saya try search and tanye kat situ. In shaa Allah, thank you sis:)

      Delete
  52. salam...nak tanya kat pakaian pelajar form 6 macam mana yer?????

    ReplyDelete
  53. Salam,saya merupakan pelajar lepasan spm 2015,saya merupakan pelajar science stream,dan bercadang untuk menyambung stpm aliran sastera...kalau subjek elektif ada satu gagal(add math) bio dpt c+,fiz n Kim dpt e,sej n math c+,bm A,bi n pi B+.layak ke?

    ReplyDelete
  54. Salam, saya nak tanya subjek apa yang perlu saya ambik untuk bdang sains kemanusiaan dlm tingktn 6? dan boleh tak saya ambik dlm 3 subjek shj untuk aliran sastera/sains dlm tingktn 6?

    ReplyDelete
  55. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  56. Kalau ambik stpm..result spm tak diambil kira lagi ke untuk sambung degree??

    ReplyDelete
  57. Kalau ambik stpm..result spm tak diambil kira lagi ke untuk sambung degree??

    ReplyDelete
  58. Kalau ambik stpm..result spm tak diambil kira lagi ke untuk sambung degree??

    ReplyDelete
  59. assalamualaikum..sya nk tnya mcm mna nk hilang rasa malu dan tambah keyakinan di hadapan org ramai..sbb dalam sem2 inikan ada pembentangan utk kk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah mcm sy. Sy akan berpeluh dn tgn trketar-ketar sekitanya melakukan pembentangan di khalayak rmai. Sdh lma sy berusaha menangani mslh trsebut. Sebanyak sedikit sy mmpu menanam keyakinan di dalam diri. Antara langkah yg sy lakukan ialah melakukan pembentangan di hadapan keluarga,dan di dpn cermin supya dpt meminta pendpt drpda keluarga cara kita menyampaikan sesuai dn kelemahan dlm pertuturn, sebutan, kelancaran dn meminta pndpt mrka tntg apa yg dpt diperbaiki. Selain itu, melakukn pembetgn trlebih dhlu di dpn crmin dpt membntu kita melihat kelememahan diri sendri. Selain itu, sy mencbr diri sendiri untuk push muself to the limit. Misalnya, sy akn berusaha untk mnjdi org yg volunteer utk mmbuat pembentgn yg prtma spya dpt mempraktiskn diri spya dpt selesa dlm situasi trsebut and serba sedikit byk restore my confident. I hope this could help you. Selain itu, buat persiapan awal, seperti mncri maklumt dgn secukupnya spya tidak menggelabah yg blh mengakibtkn kurang keyakinan diri. :)

      Delete
  60. Salam, saya merupakan bekas pelajar tingkatan 6 aliran sastera/kemanusiaan tahun 2014. saya berada di tingkatan 6 cuma 3 minggu sahaja. kini saya menuntut di sebuah IPTA, mengambil diploma dalam bidang kemahiran, sedang menjalani latihan industri di tempat kelahiran saya. Tak dapat dinafikan bahawa tingkatan 6 ini merupakan sebuah landasan yg baik selapas tamat tingkatan 5, berbanding diploma dan sijil kemahiran yg lain. Rasa menyesal pun ada sbb meninggalkan tingkatan 6 dulu. Tetapi persoalannya kini, tempat kelahiran saya merupakan sebuah kawasan perindustrian yg kini sedang membangun dengan pesat, dan memerlukan pekerja yg mahir dalam bidang teknikal dan kemahiran. saya ingin bertanya, dapatkah aliran sastera/kemanusiaan ini memenuhikan kehendak peluang pekerjaan sekarang?. Sebab skrg seperti yg kita dapat lihat, negara kita terutamanya di negeri saya kini lebih mementingkan pekerja mahir yg tinggi dalam bidang kemahiran dan teknikal untuk membangunkan projek-projek yg sedang dijalankan. even, dengan adanya sijil kemahiran/teknikal sahaja pun sudah senang untuk mendapat pekerjaan di tempat saya. sekarang ini, sgt susah utk mendapat kerja, jika kursus yg kita ambik sekarang tidak memenuhi kehendak peluang pekerjaan. Itu sahaja persoalan yg bermain di fikiran yg lama ingin saya tanya. Saya ingin byk2 berminta Maaf jika ada sesiapa yg terasa dengan komen saya kerana ini cumalah pendapat saya. Sekain Terima Kasih.

    ReplyDelete
  61. kalau saya nk jadi nurse bila sudah tamat stpm dan saya mengambik bidang sastera.. adakah peluang itu ada utk saya? sbb saya dr dulu sangat berminat untuk menjadi nurse. harap dibalas. terima kasih 😊

    ReplyDelete
  62. kalau saya nk jadi nurse bila sudah tamat stpm dan saya mengambik bidang sastera.. adakah peluang itu ada utk saya? sbb saya dr dulu sangat berminat untuk menjadi nurse. harap dibalas. terima kasih 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Unfortunately, tak dapat, sebab seperti bidang perubatan yang lain, degree dalam kejururawatan memerlukan anda mempunyai kelulusan dalam jurusan sains.

      Delete
  63. betul ke kalau ambik stpm dah takleh smbung oversea lepas stpm ? kena amek u local je pastu . betul ke >?

    ReplyDelete
  64. Assalamualaikum..saya student sains tulen sekolah menengah dulu..tapi utk form 6 ni..saya ditawarkan untuk jurusan kemanusiaan means sastera lah..Tapi boleh ke saya sambung dengan course science bila degree nnti? Mohon penjelasan..terima kasih :)

    ReplyDelete
  65. Assalamualaikum nak tye..

    Let say kita dah blajar kemanusiaan utk sebulan tiba2 nak tukar kepada agama? Boleh ke?

    ReplyDelete
  66. Assalamualaikum saya telah dapat aliran kemanusiaan stpm dan bercadang untuk smbg degree in psychology or counseling.

    1) Ada cadangan tak subjek apa untuk saya ambil nanti ?

    2) uni mana ada tawar psychology ni ?

    3) berapa anggaran pointer utk melayakkan diri ?

    Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya lepasan STPM 2015 n dari aloran kemanusiaan. Kalau nk sambung dlm bidang psikologi, selalunya subjek yg berkaitan dengan sains. But, in this case it more to kemanusiaan. Mcm saya sendiri ambil subjek sejarah, geografi n bm.
      Kalau nk masuk uni utk psychology, ada dekat UKM, UTM, UNIMAS n boleh google sendiri la selebihnya. Setiap uni tak sama psychology yg ditawarkan. Pointer yg layak kalau perempuan mestilah kena 3.00 ke ats or kalau bole bg dpt 3.50 ke atas, sama mcm lelaki jugak. Kos ini kna belajar statistik yg graf2, sikit biologi n bnyak teori2 baru yg best.
      Kalau peluang pekerjaan saya tak nak comment apa2.
      Kalau berminat, berkemampuan, layak n ada hasrat untuk belajar dekat university overseas, bole apply jugak. Bole ambil applied psychology, psychology shj, law with psychology n mcm2 lagi.

      Delete
    2. Saya lepasan STPM 2015 n dari aloran kemanusiaan. Kalau nk sambung dlm bidang psikologi, selalunya subjek yg berkaitan dengan sains. But, in this case it more to kemanusiaan. Mcm saya sendiri ambil subjek sejarah, geografi n bm.
      Kalau nk masuk uni utk psychology, ada dekat UKM, UTM, UNIMAS n boleh google sendiri la selebihnya. Setiap uni tak sama psychology yg ditawarkan. Pointer yg layak kalau perempuan mestilah kena 3.00 ke ats or kalau bole bg dpt 3.50 ke atas, sama mcm lelaki jugak. Kos ini kna belajar statistik yg graf2, sikit biologi n bnyak teori2 baru yg best.
      Kalau peluang pekerjaan saya tak nak comment apa2.
      Kalau berminat, berkemampuan, layak n ada hasrat untuk belajar dekat university overseas, bole apply jugak. Bole ambil applied psychology, psychology shj, law with psychology n mcm2 lagi.

      Delete
    3. Hi, kalau saya ambek aliran sastera stpm, boleh ke degree nanti saya nk sambung dlm bidang sains juga?

      Delete
  67. Hai nak tanya, saya dapat aliran kemanusiaan, boleh ke saya nak sambung degree nanti dalam aliran psikologi?

    ReplyDelete
  68. assalamualaikum.sy berminat untuk mnjadi guru bhsa inggeris.jd adkh sy perlu mngmbil jurusan kemanusiaan?dan subjek ape yg harus diambil?

    ReplyDelete
  69. assalamualaikum.sy berminat untuk mnjadi guru bhsa inggeris.jd adkh sy perlu mngmbil jurusan kemanusiaan?dan subjek ape yg harus diambil?

    ReplyDelete
  70. assalamualaikum.sy berminat untuk mnjadi guru bhsa inggeris.jd adkh sy perlu mngmbil jurusan kemanusiaan?dan subjek ape yg harus diambil?

    ReplyDelete
  71. Assalamualaikum..saya sekarang x tau nk buat keputusan dlm memilih kelas..saya sngat minatkan subjek sejarah..wktu spm saya dpt A..jdi bike masuk fom 6 ni mmg sejarah la subjek yg mmg saya nk ambik..tambah2 pulak ade pegajian am boleh la saya fokuskan utk jdi law..insya Allah..tpi yg buat saya pening kepala, kelas yg ade subjek sejarah semue ade ekonomi..saya sangat lemah dlm matematik..dlm masa yg sama jugak kelas saya duduk sekarang ni ade seni, sastera..dua2 subjek ni langsung saya rasa x boleh nk bawa sbab mmg x pernah belajar langsung..oleh itu saya mintak nasihat untuk masalah saya ni..terime kasih

    ReplyDelete
  72. assalamualaikum. kalau amik kemanusiaan, ada subject ekonomi, geografi, bisnes, masa nak sambung degree tu, course apa yg boleh kita mohon, and scope kerja tu, macam mana? means kerja apa je yg boleh kita mohon? terima kasih atas maklum balas

    ReplyDelete
  73. Assalamualaikum saya mengambil subjek Pa,Bm , Sj, Kusasteraan Melayu Komunikatif utk STPM. Lepas saya tamat stpm boleh ke saya mengambil jurusan undang-undang?

    ReplyDelete
  74. apa yg korang komen ni sume dia x reply pun membazir masa je komen panjang2

    ReplyDelete
  75. Assalam...klu lpasan stpm Nk minx smbung degree di jpun dlm bdg animasi ad ke ye? Sy ambik klaz ict/seni...

    ReplyDelete
  76. Nk tnya, bleh ke form 6 bdg sastera ambil degree dlm psikologi?

    ReplyDelete
  77. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  78. Assalamualaikum, saya memang nak jadi cikgu kaunseling. Lepastu ramai cikgu cikgu suruh ambil stpm. Tapi saya tak tahu la. Sub apa yang perlu saya ambil untuk stpm ni. Memang kita masuk masuk terus dapat ke macam mana. Lepastu after dah habis stpm ni, saya nk kena buat apa eh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dik dh berjaya jd cikgu kaunseling? smoga dh berjaya..sllau after stpm-mohonla msuk u..tk kira awam atau swasta-bole mohon bidg pendidikan/psikology dan kaunseling...bidg kaunseling ni makan masa ckit..kene ambil lesen dia juga....tp potensi kerjaya sgt byk....all d best ya

      Delete
  79. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  80. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  81. Banyaknya masalah

    Saya hidup di ITM (kini dikenali UiTM) No. Matrik:93048097

    Tumpang yer

    My full application MS Visual Basic 4.0 System Library 1.0
    https://goo.gl/19Ucqs

    Codes for the System Library 1.0
    https://goo.gl/FA26WS

    Google Profail
    https://goo.gl/wZ38Nv

    ReplyDelete
  82. syarat kelayakan untuk masuk form 6 ape ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau saya tak silap, BM perlu mendapat sekurang-kurangnya 'kepujian' dan nilai mata unit: tidak melebihi 12 mata untuk aliran kemanusiaan serta tidak melebihi 18 mata untuk aliran sains. Aliran agama pula tidak boleh melebihi 14 mata.
      Ini yang saya sedia maklum sahaja~ Maafkan saya jika ada sebarang kesilapan \^0^/.

      Delete
  83. assalamualaikum.. saya nak masuk form 6 dan berniat utk sambung law pada peringkat degree nanti.. apa subjek yg perlu saya ambik ketika stpm ini?

    ReplyDelete
  84. Assalamualaikum,saya nak tanya kalau amek stpm aliran agama ade peluang tak nak sambung degree kaunseling atau psikologi?terima kasih.

    ReplyDelete
  85. Hi, I wanna do degree in law.
    What subject is compulsory for me to take in STPM?
    Thank you:)

    ReplyDelete
  86. Assalamualaikum, kalau pointer rendah, ada harapan tak ambik degree?

    ReplyDelete
  87. Assalamualaikum ni penting sangat.. kalau Kita amik stpm ekonomi he boleh ke amik degree akaun nanti?

    ReplyDelete
  88. Assalamualaikum..sy skrg amik jurusan sastera dlm stpm like p.am, bm, sj ,seni, then kalu saya apply degree dalam jurusan agama blh x such syariah or quran sunnah

    ReplyDelete
  89. Hello, kalau masuk SPTM boleh pilih ke subjek yang berbagai ditawarkan? Dan sekurang-kurangnya brapa subjek yang perlu pilih? Please reply before end of this year.

    ReplyDelete
  90. hello, kalau dah habis stpm boleh ke masuk maktab perguruan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dik trus apply utk prgram ijazah..akak nk bgtau je..ade prgrm undeR WIDAD uni pahang utk ijazah pendidikan awal kanak-kanak....nak tau lebih go to https://studypelancongan.blogspot.com/2013/01/3-tahun-diploma-tourism-management.html?showComment=1583224242285#c5971670188537659733

      Delete
  91. Assalam nak tanya. F6 blh pilih subjek yg kita nak kan ? Cth saya nk ambk subjek p.am (mmg wjib) , bm, sas, dan psv. Blh kn?

    ReplyDelete
  92. salam.hai semua..adik2 yg berminat nak masuk bidg pendidikan awal kanak-kanak dan peguruan-silakan wsp sis 011-16930576-bidg pend.awal ni bukan saja utk jd cikgu taska yer malah byk lg prospek kerjaya lain...selain tu akak bole bg advice utk commerce dan art ..yg nak tye bole trus mesej..smoga adik2 trus berjaya..igt.jangan salah pilih ..jgn pilih sbb folow kawan....pilihlayg awak memg ade bakat dlm tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya minat dengan guru Dan juga pendidikan awal kanak2 , tapi saya lelaki , adakah pendidikan guru kanak-kanak juga boleh melanjutkan ke prasekolah macam Tu ?

      Delete
  93. Hye kalau saya nak ambil aliran sastera bolehkah saya tambahkan extra satu subjek sains dlm stpm saya?

    ReplyDelete
  94. Hi syw nk tanye kalau kita amik aliran sastera boleh ke masuk course contoh nye fisio kerana fisio perlukan bio dan kimia tpi sastera x de mcm mne ye

    ReplyDelete
  95. Assalamualaikum saya nak tanya,,kalau kita ambil kesusteraan melayu dan PSV ...apa peluang pekerjaan yang bakal ditawarkan ya? Kalau guru seni boleh tak ? Terima Kasih

    ReplyDelete
  96. assalamualaikum izinkan sya bertanya adakah boleh menjadi wartawan atau journalist melalui stpm sastera?

    ReplyDelete
  97. assalamualaikum, if nk jd english teacher en.. pastu blh amik stpm. kena ambik subjek apa ya?

    ReplyDelete
  98. kak, saya down sangat ni dgn mentality masyarakat kt kg saya nii :( menganggap form 6 tu pilihan terakhir saya

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

DIPLOMA SAINS MATEMATIK @ UiTM

Assalamualaikum dan salam sejahtera kpd semua generasi samurians ;) Hey! my name is Zati Mughni atau dikenali sebagai dyucy di samura from Batch30, arifathonah, bestone :) kini sy dalam semester dua dalam jurusan Diploma Sains Matematik atau dulu dikenali sebagai sains kuantitatif di UiTM Kelantan kampus Machang. first skali..ramai bertanya, kenapa sy pilih DIPLOMA?

Asasi Sains Perubatan UPNM

As’salamualaikum w.b.t .. Saya 30147_0 Pegawai Kadet Miza Zulaikha bt Mohd Zol , Kompeni Alpha , Batalion Lekiu , Asasi Sains Perubatan Sesi 2014/2015 , Universiti Pertahanan Nasional Malaysia . Ok enough to be formal , hehe .. on this particular ‘essay’ lets me briefly expain to uguys what is UPNM ;) Ada yang kenal , ada yang tak mengenai UPNM . kan ? UPNM uni baru , kira paling muda among uni yang ada kat negara ni . Ditubuhkan pada 2006 , sebelum ni dikenali dengan nama Akademi Latihan Ketenteraan . hmm , sejarah upnm pandai pandai search la kat laman web dia ;D http://www.upnm.edu.my/